Götalandsmästerskapen i slalom, i Åmål

Förra helgen kördes Götalandsmästerskapen i Höghedens slalombacke utanför Åmål, en för övrigt fantastiskt bra och välskött backe 70 minuter från Uddevalla.

Redan på 70-talet som liten var man  där med farsan ett par gånger när det var DM eller Kalle Anka-tävlingar i utförsåkning, bra gick det oftast om man hittade ner bland pinnarna och skidorna satt kvar på fötterna.
Oftast var det bröderna Skålberg jag och min äldre bror fightades mot.

Men nu, efter några sporadiska DM under -80 -90 och 00-talen så åker man Götalands för första gången, Det var en hel del från Gbg (Väst Alpin) och dom vet man ju tjuvtränar lite på sånt häringa.

Tanken var att om det går bra här på GM så kunde man dra till Veteran-SM helgen efter.
Nu gick det hyggligt då jag slutade 3a i bägge diciplinerna trots några missar i Storslalom.

Slalom:
I slalom är det svårt med den moderna tekniken att knö ner käpparna med pjäxerna, det innebär att man skall åka runt en punkt på marken, gärna mindre än 10cm ifrån och samtidigt titta två käppar framåt i sin "planering", det kräver en hel del träning.

För min del känns det inte som om skidorna hinner svänga in tillräckligt snabbt, kanske skidornas svängradie är fel, eller jag som är för mesig.

Storslalom:
Denna diciplin gillar jag då steget från den gamla tekniken inte är lika långt, det funkar bättre här att köra på ytterskidan om det är hårt i backen vilket det oftast är.

Utrustningen jag åker på är:
Völkl i slalom, en beg skida från 2004?, ganska hård,, radie minns jag ej.
Head GS från 2007, radie 23,5, känns lite på gränsen ibland i de tighta banor dom sätter i Högheden, jag provade nämligen ett par GS med 19m häromdagen och det var ju lättare helt klart men det går ju inte att ha olika skidor för olika banor för min del så vi får se framöver vad det blir...

Pjäxvalet var lätt, Raichle Flexon comp eller Full Tilt som den heter nu för tiden, min sko är från -89 men med en ny innersko som Åke på Udéns i Göteborg fixade till så blev dom som nya, jag satte också på en hårdare "tunga" med flexen 8 (av 10) och en bootstrap överst så nu är skorna som en dröm att åka i.






































Vad har hänt på pjäxfronten egentligen sedan -89 rent konstruktionsmässigt? Plast, styvhet och vinklar, javisst...men resten? På denna sko kan man ändra och byta allt, dagens delar passar utmärkt.

Kul är dwt i alla fall att åka skidor i bana, skitkul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Bildbloggar