12 bilder från Uddevallas elitidrottande ungdomar

Häromdan var jag i Agnebergshallen i Uddevalla för att ta bilder av elitgymnasterna när dom tränar. Det var en utmaning då det är snabba förlopp i övningarna dom utför på sina redskap. Det är lite svårt också att veta exakt vad man är ute efter för bilder, jag hade inte läst in mig på ämnet men hade ngt vagt i bakhuvudet från någon gammal OS-bild på Nadja Comaneci från OS 1976 eller 1980 när hon tog sin 5 OS guld.

Här kan ni iaf se lite bilder på våra blivande stjärnor, dom är helt fantastiska och fler borde gå dit och se när dom tränar, dom kör verkligen stenhårt och superduktiga, stiliga och underhållande.































Det var fantastiskt att se hur tjejerna hjälptes åt med allt, det var som att se vuxna målmedvetna kroppsbyggare på ett gym där dom tar i varandra, lyfter, puttar på och styr upp, fantastiskt!

Till och med alla redskap hjälps dom åt att plocka fram å det vill inte säga lite, dom fyller hela Agnebergshallen med stora redskap, 3-4 dagar i veckan!
De andra dagarna fyller dom en lite mindre idrottshall...



Tänk om fler killar och tjejer ägnade sig mer åt Gymnastik och friidrott innan dom viger hela sin uppväxt åt sin sport (fotboll, handboll, hockey eller ib), egentligen kan man räkna upp alla sporter.

Alla sporter borde ha ett större utbyte med varandra under grundträningen, speciellt de ovanstående som tycks stå och stampa i samma fåra generation efter generation. Jag vet och har sett försök inom handbollen och fotbollen i Uddevalla  där man gjort detta, där har jag sett att 80-90% saknar vad jag kallar koordination och kondition, och då menar jag de högre serierna där man först då kommit på hur man skall nå bättre resultat. Nej detta måste bli en naturlig sak som etableras i unga år.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Bildbloggar